Vliegensvlug Cambodja en Relaxing Vietnam - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Sandra Buijing - WaarBenJij.nu Vliegensvlug Cambodja en Relaxing Vietnam - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Sandra Buijing - WaarBenJij.nu

Vliegensvlug Cambodja en Relaxing Vietnam

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

28 Januari 2009 | Vietnam, Mui Ne

We zijn alweer in ons laatste land: Vietnam (nog wel naar Singapore hierna, maar daar zijn we natuurlijk al een keer geweest)!

Eerst de avonturen van Cambodja! Daar zijn we zondag de 18e heen gegaan. Vanuit Vientiane (Laos) zijn we naar Siem Raep (Cambodja) gevlogen. Maandag zijn we daar vlakbij naar de beroemde Angkor Wat tempels geweest. We hebben Angkor Wat zelf, Angkor Thom en Ta Phrom gezien. Heel gaaf allemaal! Angkor Wat is de tempel die je kent van de foto’s. Binnenin zijn we op zoek gegaan naar het lachende vrouwtje op zoek gegaan. In Laos kwamen we een meisje tegen die ons hierover vertelde. In de binnenmuren staan allemaal dansende vrouwen gegraveerd. Ze lachen allemaal met hun mond dicht, maar er is er één die met haar tanden bloot lacht. Angkor Thom bestaat uit meerdere delen, ‘t grootste is de Bayon tempel. Ta Phrom is bekend uit de film van Lara Croft Tomb Raider opgenomen. Hier groeien de bomen op en om de tempels heen, echt heel apart!
Dinsdag zijn we alweer verder gereisd van Siem Raep naar Pnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. We zijn daar tot donderdag gebleven. In de drie dagen dat we daar zijn geweest hebben we veel over de geschiedenis van Cambodja geleerd en vooral over de Khmer Rouge oorlog die daar nog niet zolang geleden was. We zijn naar de Killing Fields geweest en naar het Tuol Sleng Martel Museum. Dat heeft wel veel indruk gemaakt. Bij de Killing Fields zie je als je aankomt gelijk een soort tempel met daarin een glazen toren vol met schedels van mensen die daar vermoord zijn. Dat was ook waar de Killing Fields voor bedoeld waren, mensen vermoorden. Na de Killing Fields zijn we naar het ‘Martel museum’ geweest. Ooit was dit een school, maar door de leider van de Khmer Rouge is het omgebouwd tot een gevangenis waar de mensen heen gebracht warden voor ze naar de Killing Fields gingen en waar ze dus ook gemarteld werden. Daar hangen schilderijen van aan de muur waarop je kan zien hoe dat gebeurde. Ook de cellen waarin de gevangen zaten kon je zien en er hingen allemaal verhalen aan de muren van mensen die de oorlog overleefd hebben. Heel indrukwekkend allemaal!
Verder zijn we in Pnom Penh nog naar Royal Palace geweest, maar dat viel een beetje tegen. We waren de temples, paleizen en andere oude gebouwen ook even een beetje zat. Hoogtepunt van Royal Palace moest de zilveren pagoda zijn, wij zoeken! Konden ‘m nergens vinden. Uiteindelijk kwamen we erachter waar ie was en we waren er al in geweest! Wij waren op zoek naar een zilveren gebouw. Dat was het dus niet. In één van de temples was de vloer van zilveren ‘tegels’! Maar daar kon je dus maar een klein stukje van zien, omdat de rest van de vloer bedekt was met kleden, zodat alle toeristen eroverheen konden lopen. Beetje een tegenvaller dus!

Vrijdag hebben we Cambodja verlaten en zijn we doorgereisd naar Vietnam! Van Pnom Penh zijn we met de bus naar Ho Chi Minh gereisd. Daar hebben we 1 nachtje geslapen en daarna zijn we gelijk verder gereisd naar Mui Ne: strand! Daar zijn we nu nog steeds. Het waait hier lekker en dat is ideal voor kite- en windsurfers. Wij wilden dat ook wel. Kitesurfen was best duur, dus we hadden besloten een les windsurfen te gaan doen. Die hadden we gelijk vrijdag voor zaterdag geboekt. Zaterdag vol goede moed naar de surfschool, maar het was toch niet zo’n succes…. De golven zijn best hoog (vind ik tenminste, waterheld…) en we moesten dus eerst door de hoge golven heen om verderop in de zee te kunnen windsurfen. Dat was du seen problem: 3 stappen naar voren, grote golf en je stond weer 5 stappen achteruit. De instructeur zegt: je moet eronder door duiken! Daar had ie inderdaad gelijk in. Ik was me nog mentaal aan het voorbereiden daarop en toen trok ie me dus aan m’n arm onderwater onder de golf door. Dat vond ik helemaal geen succes! Ik ben het water uit gegaan en heb dus niet op de plank gestaan…. Jins wel, maar verderop in het water ook best wel golven, dus het surfen lukte ook niet echt. ‘s Middags lekker op ‘t strand gelegen en naar de kitesurfers gekeken en toen had Jins bedacht dat ze toch wel wilde weten hoe duur ‘t nou was, want ze vond het toch wel heel gaaf. En nu heeft ze dus lessen! Ik niet… Ik heb ‘t eerst 2 dagen aangekeken en besloten ‘t toch maar niet te doen. Het lijkt me echt supergaaf, maar juist in het begin lig je veel op het buik in het water met die kite in de lucht om te leren hoe je ‘m moet besturen (bodydraggen). Daarvoor ben ik niet waterproof genoeg….
Maar ik vermaak me prima hoor! Kijken naar Jins, kijken naar andere kiteboarders, boekje lezen, Sudoku maken en vooral bruin worden (zodat jullie straks zeggen: hè getver San, wat ben jij bruin!). En morgen hebben een kite-board-vrij dagje ingepland en gaan we sleeën in de zandduinen!

Oja, iedereen nog een gelukkig Vietnamees/Chinees nieuwjaar! Dat was afgelopen zondag op maandag, alleen werd daar hier in Mui Ne niks aan gedaan. Om 12u heb ik nog uit 't raam gekeken, maar geen vuurwerk te zien. Wel de volgende dag een hoop trommels gehoord en dansende draken gezien!

Vergeet de foto's niet te kijken op www.picasaweb.google.com/jinskeverpalen

• 28 Januari 2009 - 11:23

Jennie:

Weer een geweldig verhaal!
    Ben wel benieuwd of jullie dat lachende vrouwtje ook hebben gevonden. Het eind komt in zicht, geniet er nog maar even lekker van.

groetjes vanuit een winters Nederland

• 28 Januari 2009 - 17:16

Marjolein:

happy 4706 he.. jaar van de os!
    die martelkamers enzo klinken nie zo gezellig..jakkie!
    genietse van het strand..heerlijk joh!
    xx

• 28 Januari 2009 - 18:55

Ria :

hoi meiden ik heb jullie verhaal weer gelezen praagtig en weer spanend en verder maar weer genieten tot het volgende berichtgroetjes oom kees tante ria pootjes van tinka en groetjes van oom jan en tante jo en dikke knuffels van allemaal doeiiiiiiii

• 31 Januari 2009 - 13:59

Cora:

Hoi meiden wat een verhaal weer zeg, zo goed beschreven of je er zelf bij bent!
    Ik zal het straks nog gaan missen.
    Nou meiden geniet van de laatste belevenissen.

Groetjes van ons!

• 01 Februari 2009 - 11:42

Regien:

Hoi meissies,
    Ik kan me voorstellen dat je na al die indrukken van tempels en de Killing Fields even vol zit. Een tijdje dollen aan het water is dan erg ontspannend. Hoewel Sandra dus meer van bevroren water houdt. Misschien zijn jullie nog wel op tijd terug (bruin en wel)om daar hier nog van te genieten. Maar geniet eerst daar nog maar even want voordat je het weet zit je hier weer kou te lijden. Groetjes en tot gauw.

• 03 Februari 2009 - 19:21

Esther Kerver :

He jakkes wat een vervelende berichten weer meid het word tijd dat je weer naar huis komt(ha ha)
    Nee hoor nog ff genieten en dan weer terug reizen naar dat saaie nederland tot snel xx

• 07 Februari 2009 - 18:08

Denise, Conny, Eric:

Hee san,
    echt hele leuke verhalen allemaal!
    en leuke foto's natuurlijk.
    Nog veel plezier daar!

groetjes.