Slowboaten, fietsen en tuben - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sandra Buijing - WaarBenJij.nu Slowboaten, fietsen en tuben - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sandra Buijing - WaarBenJij.nu

Slowboaten, fietsen en tuben

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

18 Januari 2009 | Laos, Vientiane

Laatste keer vertelde ik als laatst: vanavond gaan we een yogales doen! Dat was echt heel leuk! We hebben ons evenwicht op de proef gesteld op zo’n soort skippybal. In het begin echt heel lastig! Maar na een uur waren we er toch best handig in: zie de foto’s! En al ziet t er makkelijk uit, geloof me, dat is het niet!
De dag erna was onze laatste dag in Chiang Mai. Lekker rustig aan gedaan. We hebben de hele dag in een cafeetje gezeten met onze neus in de Lonely Planet om uit te zoeken wat we in Laos precies wilden doen.

Vorige week woensdag zijn we richting Laos vertrokken. Eerst zijn we met een busje van Chiang Mai naar Chiang Khong gereden. Bij ons in het bus je zat een Nederlands stel: Alexander en Marleyn, gezellig! In Chiang Khong aangekomen zijn we samen met hun op zoek gegaan naar de boten waarmee je naar de andere kant van de Mekong rivier kunt varen zodat je Laos in kan (de rest van de tijd in Laos zijn we bijna de hele tijd met elkaar opgetrokken). Eerst moesten we aan de ene kant van de rivier een stempel halen dat we Thailand uitgingen, daarna naar de overkant varen en daar formulieren invullen en dan kreeg je je visum en stempel voor Laos. We hebben een nachtje in Houaxyai geslapen en de volgende dag zijn we vertrokken voor onze 2-daagse slowboat reis naar Luang Prabang. Het uitzicht onderweg was weer supermooi! De houten bankjes in de boot iets minder…. Het is 2 dagen 6u varen, dus we hadden echt een houten kont aan het eind! Of eigenlijk heb je dat na 5 minuten al en het wordt alleen maar erger… De eerste dag ook veel op de rand van de boot gezeten lekker met m’n rug in het zonnetje. Onderweg hebben we onszelf vermaakt met spelletjes, Ipod luisteren, boekje lezen, enz. Na 6u varen waren we in Pak Beng, waar het hele dorp al klaar stond om je te helpen om je tas de zandberg (!) op te krijgen. Wij hebben ‘m zelf naar boven gekregen (paar keer omgevallen, maar t is gelukt!): power! De volgende dag verder met de boot richting Luang Prabang. Helaas vandaag geen lekker zonnetje om in te zitten, het was gewoon koud! Natuurlijk niks vergeleken met wat jullie daar in Nederland hebben….. Lekker geschaatst allemaal? Dat heb ik dan weer gemist, wel jammer!
We zijn drie dagen in Luang Prabang geweest. We hebben een aantal tempels gezien, zijn de berg midden in de stad opgeklommen, hebben ons maar weer es laten masseren en zijn naar de Kuang Si watervallen geweest: mooi! Dinsdag zijn we verder gegaan met een mini-busje naar Vang Vieng. Hadden met z’n vieren (samen met Alex en Marleyn) een goede deal kunnen sluiten met de eigenaar van het Guesthouse: hoeveel kost één busticket? En wat nou als we er 4 nemen? Korting! (Zelfde met kamers: en hoeveel is ‘t dan als we 2 kamers nemen en 3 nachtjes blijven…).
De eerste dag in Vang Vieng hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we naar een aantal grotten gefietst. Uiteindelijk hebben we er maar één gezien, want de tweede konden we niet vinden (waren door een Lao-er de verkeerde kant op de rijstvelden ingestuurd….). Dat was trouwens echt lang geleden dat ik gefietst had! Maar ik kon het nog :)! Onderweg hebben we bij een heel klein ‘restaurantje’ gestopt voor de lunch. Geen menukaart, geen keuze: willen jullie eten? Ja? Dan krijgen jullie noodlesoup. Dat ging een mevrouw dan naast ons tafeltje in een pannetje op een houtvuurtje voor ons klaarmaken. Ze sprak helemaal geen engels, dus alles ging met gebaren, maar hartstikke leuk en ook nog prima te eten!
De tweede (en geplande laatste) dag in Vang Vieng zijn we gaan tuben! Wie nog niet weet waar ie van de zomer op feestvakantie wil gaan: ik raad het je aan! Ze hebben hier fatsoenlijke feesttijden, niks pas om 12u ‘s nachts de deur uit, nee: 10u ‘s ochtends kun je beginnen als je wilt! Wij gingen rond half 12 naar het tube-verhuurwinkeltje. Daar wordt je met veel mensen in een tuctuc gepropt, de tubes (binnenbanden van tractorbanden, net zoiets als die dingen die je bij de speelgoedwinkel koopt om mee in het zwembad te dobberen) gaan op het dak en dan wordt je een stuk verderop bij de rivier afgezet. Je plonst erin en na 50m dobberen staan ze bij de eerste bar klaar om je weer uit je tube te trekken! Ze slingeren stokken of flesjes water aan een stuk touw naar je toe en sleuren je dan naar de kant toe. Eenmaal op de kant bestel je iets te drinken (en ook hier gaat dat in emmertjes) en ga je lekker in het zonnetje zitten. Als je het vervolgens te warm krijgt in het zonnetje hebben ze daar ook een oplossing voor: swings en een slide! Met de swings kun je hoog over het water heenslingeren en er vervolgens in plonsen en de slide is een mega glijbaan met een soort lanceerschans aan het eind. Tot een uur of 5 is het prima te doen met het zonnetje, daarna gaat die onder en dan wordt het koud, maar als je tegen die tijd bij de laatste bar aan bent gekomen kun je ‘t daar nog wel een uurtje volhouden bij het kampvuur. Wij hebben vlak voor 6u onze tube weer ingeleverd, zodat we onze hele borg weer terug kregen (na 6u houden ze zelf een deel). Even naar het hotel om te douchen, daarna wat eten en daarna verder feesten bij de Smile Bar!
We hadden al bustickets om de volgende dag naar Vientiane te gaan, maar die hebben we kunnen verzetten zodat we nog een dagje konden tuben! Hihi!
Gister zijn we met de bus naar Vientiane gegaan. ‘s Middags hebben we ons daar prima vermaakt met bowlen! We waren de tempels enz. even een beetje zat!

En nu zijn we alweer in Cambodja in Siem Raep. Vanochtend vroeg zijn we vanuit Vientiane hierheen gevlogen met een tussenstop (totaal 2u vliegen, geen idee waar dat dus voor nodig was) in Pakse in Laos. Morgen gaan we de bekende Angkor Wat tempels bekijken!

• 18 Januari 2009 - 05:42

Marleyn:

heee

Ha leuk verhaal! jullie zijn goed aangekomen dus! nice! was gezelllig nog gister! wij hebben alles omgegooid, gaan zo met de bus naar Bangkok, blijven we daar een paar dagen, door naar cambodia, en dan vietnam.. en dan vliegen we terug vanaf Ho chi min naar Bangkok, hebben we meteen een visa voor 30 dagen thailand aant eind... dan maar zo haha!

Heeeeeel veel plezier en misschien misschien misschien tot invietnam!!

Kus van ons!

• 18 Januari 2009 - 09:26

Marjolein:

wow! gaaf dat tuben!!
    en die emmertjes met drank.. waarom hebben ze dat hier toch niet!! zag er echt heel leuk uit op de foto's!!
    met de kou hier, is het inmiddels ook weer gedaan.. het regent en waait veel (altijd fijn om te horen lijkt me ;))
    tot mails!!

• 18 Januari 2009 - 09:52

Ria:

hoi meiden wat een prachtig verslag heb je weer geschreven daar geniet ik van moet het noch een keer lezen dan is het het mooiste nu ga ik schaatsen kijken groetjes en dikke knuffels voor allebij doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 18 Januari 2009 - 10:02

Ria:

ook de hartelijkke groetjes en knuffels van tante jo en oom jan

• 18 Januari 2009 - 11:28

Jennie:

Weer een geweldig verslag!
    Kunnen jullie er nog wel indrukken bij hebben of "lopen jullie bijna over"?
    Veel plezier weer verder!

• 21 Januari 2009 - 19:13

Cisca:

hoi meiden het einde komt in zicht zal wel ff wennen zijn als je weer in dat kouden kikkerland komt nog veel plezier geniet er van groetjes cisca