Jungle, Orang Oetans, verjaardag en Brunei! - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Sandra Buijing - WaarBenJij.nu Jungle, Orang Oetans, verjaardag en Brunei! - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Sandra Buijing - WaarBenJij.nu

Jungle, Orang Oetans, verjaardag en Brunei!

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

10 December 2008 | Maleisië, Miri

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een berichtje geplaatst heb, hoog tijd om jullie op de hoogte te brengen van de belevenissen van afgelopen tijd!
Laatste keer dat ik een berichtje plaatste waren we in Singapore. We zijn daar naar Chinatown, Bugis (=markt/winkels), Singapore Art Museum, Boat Quay en Qluarke Quay geweest. Fijn om na 4 weken India en Kathmandu weer in een supermoderne stad te zijn!

30 november zijn we naar Kota Kinabalu op Borneo gevlogen. De eerste dag daar hebben we het stadje een beetje verkend. Vooral de vismarkt was leuk om te zien en we hebben heerlijke gebakken banaantjes gegeten! Jammie! Ook zijn we de eerste dag op zoek gegaan naar een tour naar het Kota Kinabalu National Park, maar uiteindelijk zijn we de volgende dag zelf gegaan. Wij zijn onze eigen reisleidsters! Vanuit de stad reden er busjes naar het park. In het park eerst bij de receptie een plattegrond gescoord en toen op jungletrekking. Van de kaart hadden we een paar paden uitgezocht die we wilden lopen en onderweg stond alles goed aangegeven. Nu moet je niet denken dat het saaie bospaadjes zijn zoals in Nederland, af en toe is het lekker klimmen, klauteren, 'slootje' springen en uitglijden (in mijn geval dan... maar niets aan de hand, alleen een smerige broek). Op een gegeven moment roept Jins: iehh San er zit een rood beest aan je broek! Daar onderaan je pijp! (labeltje, hihi!) En toen begon het te spetteren... Wij dus maar onze regenjasjes aangetrokken en dat was maar goed ook want er kwam een flinke tropische hoosbui! We waren kletsnat! We maakten ons nog zorgen of we wel mee terug zouden mogen met het busje nu we zo nat waren... Het busje zelf bleek later ook niet zo waterproof: bij de achteruit kwam er een straaltje via het dak naar binnen en bij Jins dr voeten spetterde t via de onderkant naar binnen.
De dag erna hebben we de bus genomen naar Sandakan om de Orang Oetans te gaan zien! Het was 6u rijden, maar we hoefden ons niet te vervelen, want het uitzicht was zo mooi! Groen, groen, groen, overal waar je kijkt.

De dag daarna: mijn verjaardag! Maar zo voelde het toch niet echt. Het klopte gewoon niet: warm, andere kant van de wereld (zoiezo is het voor mijn gevoel al helemaal geen december).. Niet dat ik een rotverjaardag heb gehad hoor! Helemaal niet! 's Ochtends van Jins balonnen gehad (grote cadeautje had ik al gehad van Jins: ons can't Dutch this t-shirt) en ze had een kaart meegesmokkeld van Sander. Overdag zijn we eerst naar het Orang Oetan Rehabilitation Center geweest. De orang oetans leven daar gewoon vrij in de jungle en dan is er 2 keer per dag voedertijd en komen er veel eten bij een platform en dan kun je ze zien. Superlief! Ook hebben we daar nog een film gezien en het museumpje bezocht. 's Middags zijn we naar de Crocodile Farm gegaan en dat was eigenlijk vooral heel zielig! Kleine betonnen hokken met een smerige laagje water erin. Ook was er een show, dus wij dachten: gaaf! Het duurde nog geen 5 minuten en wat ze deden was een krokodil optillen, op iemands rug leggen en die ging er dan een soort dansje meedoen... Tja...
's Avonds op internet en ik ben echt bedolven onder de emailtjes, krabbels, ecards, mails, enz. Echt superleuk! Dank jullie wel allemaal!

Vrijdag zijn we weer terug gegaan naar Kota Kinabalu met de bus en de volgende ochtend vroeg naar Miri gevlogen. We wilden vanaf daar heel graag een tour boeken naar Mulu National Park om de Pinaccles te zien. Toen bleek dat we dat een beetje verkeerd ingeschat hadden. We hadden namelijk nog 3 dagen de tijd daarvoor (het vliegticket naar Kuala Lumpur was al geboekt) en alle tours naar de pinaccles duurden 4 of 5 dagen. Vet balen! Maar goed, we hebben ons niet verveeld. We zijn een dag naar een recreatiepark/strand geweest en een dag naar Brunei! Daar hebben we een mega moskee, het paleis van de sultan (voor zover t kon) en watervillage gezien. Vooral water village was leuk! Ze noemen dit het Venetie van Azie. Enige gelijkenis: huizen in het water. Hier zijn het houten krakkemikkige huisjes op palen. We zijn er met een boot tussendoor gevaren. Onderweg ook nog een soort mega salamanders (1m ofzo, hoe noem je die dingen??) en otters gezien.
Gister zijn we naar Kuala Lumpur gevlogen en vandaag lekker rondgelopen in de stad. We hebben de bekende Petronas towers (hoogste twin-towers ter wereld) al gezien! En verder ons visum voor Vietnam gaan regelen! Jaja, dat plan gaat door! China is weer van de baan, want het is daar te koud! Daar kunnen we op zich best tegen, maar we hebben geen warme kleding bij ons en dat is heel onhandig! Dus nu ons nieuwe project: Indonesie! We blijven nog 5 dagen in Maleisie, KL en Cameron Highlands en daarna vliegen we naar Jakarta!

Nu nog even geen foto's online, we hebben problemen met de kaartjes en de kaartreader, om de een of andere vage rede krijgen we onze foto's niet op de computer.... We blijven proberen!

• 10 December 2008 - 12:33

Marjolein:

Heee san!!
    wat een avonturen weer..leuk! dus nog 5 dagen in maleisie en dan naar indonesie! gaaf zeg! zijn jullie trouwens al een btje bruin???
    kan me goed voorstellen dat je je dan niet echt jarig voelt.. :S... met kerst zal je 'x-mas'-gevoel ook wel missen, of zie je daar ook al wat van terug in maleise?
    tot krabbels/msn-en/mails!
    dikke kus

• 10 December 2008 - 13:01

Jennie:

Hoi Sandra!

Leuk weer iets van jullie te horen/lezen. Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien! Het klinkt allemaal weer geweldig. Goeie reis verder en veel plezier in Indonesie!

• 10 December 2008 - 17:27

Ria:

hoiiiiii wat is het weer een mooi verhaal ga het morgen noch een keer lezen wand het is zo veel wat jullie meemaaken maar wel harstikke leuk nou meiden voor allebij een dikke kus en de groetjes ik geniet mee doeiiiiiiiiiiiiii

• 10 December 2008 - 17:33

Anke:

Hey San,
    Jippie eindelijk dan weer een leuk verhaal van jou wat ik weer lekker kan gaan lezen!! Het was wel lang wachten deze keer, ik kreeg maar geen mail dat jij weer een bericht gestuurd had dus op een gegeven moment ben ik zelf maar naar je site gegaan, k d8 miss dat de mails gestopt zijn...haha erg ben ik he?!?!
    Maar super gaaf weer wat je allemaal mee hebt gemaakt!! Die oerang oetans lijken mij ook echt super leuk om te zien!! Ook leuk dat je dan zo dichtbij ze kunt komen!! Ik ben wel erg benieuwd naar de foto's!! Zullen vast weer mooie foto's zijn!! Ik ben wel ook echt jalours op jullie weer, hier is het zo koud... Ik heb al wel de kerstboom gezet, ik zal er een foto van maken kun je als je terug bent zien hoe mooi hij eruitziet!! Nu jullie planning in de war loopt, zijn jullie met oud en nieuw dan nog wel op dat strand waar je een huisje geboekt had?? Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!!
    Kus Anke

• 12 December 2008 - 14:45

Regien:

Fijn om weer wat van jullie avonturen te lezen. Stonden er in het KKN park ook paaltjes met gekleurde banden zoals in Nederland in het bos? Gelukkig hoefde je niet met een hakbijl een pad vrij te maken.
    Dit was natuurlijk wel een verjaardag die je altijd bij zal blijven; orang oetans zien in het wild! Kuala Lumpur is zeker een moderne stad met veel wolkenkrabbers? Hopelijk lukt het jullie om weer foto's op de mail te zetten want het is ontzettend leuk om jullie daar op te zien. (Zijn jullie nog geen wizzkid in een internetcafe tegengekomen?)Nou meiden veel plezier maar weer en tot mails. Regien

• 14 December 2008 - 20:01

Cora:

Hoi eindelijk even op het gemak jullie belevenissen gelezen. Ook ben ik bij gepraat door je pa, die was vanmiddag even hier. Op bezoek bij manke aad, operatie ging goed nu langzaam weer mobiliseren! Nou geniet van alles wij genieten op afstand een beetje mee! Groetjes,
    Aad, Cora en Arietje.

• 17 December 2008 - 17:45

Jennie:

Wat een verrassing vandaag! Leuk een "kerstkaart" van jullie te ontvangen, bedankt hoor!
    En ja, er staan al weer een aantal pateroptredens gepland hoor!
    Ook jullie fijne dagen gewenst!

• 17 December 2008 - 18:20

Patrick:

Eeey sandra,

Lees dat jullie je wel vermaken daar in dat verre land. Kom je wel snel terug want sander is moeilijk in de hand te houden zo zonder jou. Je kan wel zien wie altijd de lakens uitdeeld ;)

Trouwens bedankt voor de kerstkaart, zal hem zaterdag ff aan de rest showen tijdens de verjaardag. En zal er ook eentje voor jou drinken samen met sander!!

X